Rovnou na obsah Rovnou na menu
Menu
ZŠ a MŠ Václava Vaňka Bezno
ZŠ a MŠ Václava Vaňka Bezno

EKOŠKOLA

EKOŠKOLA

PROGRAM  EKOŠKOLA


Program Ekoškola je mezinárodní program, jehož cílem je propojit teoretickou a praktickou výuku environmentální výchovy s praktickými kroky vedoucími k ekologicky šetrnému provozu školy.Tento program garantuje sdružení Tereza Praha.

Do programu jsme se zapojili ve školním roce 2007 – 2008, v roce 2009 jsme získali titul Ekoškola, který jsme slavnostně převzali v budově Senátu ČR, v roce 2012 jsme titul obhájili a ke konci roku 2014 se nám povedla 2. obhajoba titulu!

Budeme se snažit, aby i nadále byla naše činnost přínosem pro školu.

V čem spočívá práce v programu?

Musíme splnit 7 kroků Ekoškoly:

  • založit pracovní tým
  • analyzovat ekologický stav školy
  • vypracovat plán činností
  • sledovat průběh činností
  • vyhodnocovat úkoly
  • vše propojit s výukou
  • informovat a spolupracovat
  • mít vytvořený ekokodex
     

Žádost o titul Ekoškola 2014

EKOKURZ 2015

Na EKOKURZ  do OLDŘICHOVA v Hájích jezdíme každý rok, jezdíme rádi a s nadšením!      
Nejen, že si užijeme krásné přírody, kamarádů a zábavy, ale také něco nového zažijeme a něco nového se naučíme. 

OBOHATIT I OSTATNÍ, KTEŘÍ S NÁMI NEMOHLI ÚŽASNÝ TÝDEN V JIZERKÁCH PROŽÍT, MOHOU OTÁZKY A ODPOVĚDI „TESTÍKU“ Z NAŠEHO PROGRAMU.

 

1. Napiš a vysvětli zkratku názvu místa našeho pobytu
    • STŘEVLÍK  ( STŘedisko Ekologické Výchovy LIbereckého Kraje)
2. Napiš název železniční stanice, kde jsme měli přestoupit při celodenním výletu
    • RASPENAVA
3. a) Ve které obci se nachází církevní památka, kterou jsme navštívili?
    • HEJNICE
     b) Napiš název řeky, která touto obcí protéká
    • SMĚDÁ
    c) Jak se církevní památka nazývala?
    • BAZILIKA NAVŠTÍVENÍ PANNY MARIE 
    d) V jakém stavebním slohu je v současnosti dochována?
    • BAROKO
    e) Co je v ní zvláštního?
    • HLAVNÍ OLTÁŘ JE POUZE NAMALOVANÝ

 

4. a) Který skalní vrchol jsme zdolali? 
    • OŘEŠNÍK
    b) Jakou měl nadmořskou výšku?
    • 800 m n.m.
    
c) Do jaké chráněné oblasti patří?
    • NPR JIZERSKOHORSKÉ BUČINY
    d) Jakou rozlohu má tato chráněná oblast?
    • 27 km2

5. a) Uveď název vodopádu, který jsme obdivovali
    • ŠTOLPIŠSKÝ VODOPÁD
    b) Jaký druh sportu zde lze provozovat?
    • HOROLEZECTVÍ NA LEDOPÁDU

6. a) Jakou metodou barvení jsme barvili šátek,
    • BATIKOVÁNÍM
    b) Jakou metodu zdobení triček jsme se letos naučili?
    •TUPOVÁNÍ
7. a) Z jakého dřeva se vyrábí dýmky?
    • Z OLŠE
    b) Z jakého dřeva se vyrábí kytary?
    • Z JAVORU
8. a) Nejstarší strom na světě?
    • METHUSELAH–BOROVICE -  4846 LET, KALIFORNIE   
    b) Nejvyšší strom světa?
    • HYPERION-SEKVOJ -  115,6 M, KALIFORNIE
    c) Nejširší strom na světě?
    • ARBOL DEL TULE- CYPŘIŠ - PRŮMĚR KMENU 14,05 M, MEXIKO
9. Jakým termínem označujeme stopy ukazující na přítomnost živočicha v přírodě?
    • POBYTOVÁ ZNAMENÍ
10. a) Napiš celé jméno naší skvělé lektorky
    • LENKA KRÁLÍČKOVÁ
    b) Jakou přezdívku jsme jí vymysleli?
    • LASKAVÝ KRÁLÍK   

ZA NEJLEPŠÍ PROGRAM  JSME VYHODNOTILI:celodenní výlet    
      NEJ AKTIVITA CELÉHO TÝDNE: barvení šátků

      NEJLEPŠÍ JÍDLO smažený sýr
 

      NEJLEPŠÍ HLÁŠKY:                         
 …vidělas někdy chodit vlka pomalu, když chce žrát?.....
• …v minulosti to měli lidi snazší. Neměli paštiku v igelitu…
• …žije tu kráva lesní…
• …já to dám, mámo, já zhubnu, já to dám…
• …ale, no tak…        

      NEJSILNĚJŠÍ ZÁŽITEK  

... vystoupání ke kříži, ...když spadl míč do   řeky, ...výstup na špičku skály,   ...výhled z Ořešníku,  …příběhy o těch, co zahynuli  ve skalách, …setkání s Lenkou, …když jsme lezli na Ořešník a zpátky


       KDO (CO) TĚ NEJVÍC PŘEKVAPIL(O)?  
…Adam K.,že krom toho, že je vtipný, je chytrý… lektor Tomáš… že jsme spaly s paní učitelkami…lektorka Lenka, že tu neměla být a byla… Tom (lektor), že všechno fotil…pokoj – byl moc hezký…nejvíc mě překvapil Vašek – je opravdu dobrý na přírodu…
…že tu jsme s jinou školou, takže nemáme tolik volnosti jako v minulých rocích…výhled z Ořešníku… bazilika panny Marie… Vašek, je borec na přírodu… úžasná farma se zvířaty, že je k nim přístup…
         

      CO SE TI NELÍBILO ?    …těstoviny    …polívky   …celodenní výlet
  …kuchyň   … že nás bylo hodně na pokoji…   … byla tu i jiná škola         

KTERÁ INFORMACE Z PROGRAMU TĚ ZAUJALA?
                        • že v litrové coca cole je 30 kostek cukru
• že sojka lítá k mraveništi a oni na ni stříkají kyselinu, která je zbaví parazitů
            • že liška může zadržet porod, když nejsou vhodné podmínky
                          • ten velkej a širokej strom       • liška jí trus po mláďatech
     • že sojka se chodí umývat do mraveniště            • informace o kouření
                 • kolik existuje barev     • že sojka si schovává jídlo a tak vysazuje stromy       

CHCEŠ NĚCO DODAT K POBYTU?
…..Je mi líto, že je to můj poslední ekokurz…   chybí televize…    že jsme nemohli jít ke koním čistit výběhy… líbil by se mi příště program o vodě…   bylo fajn, že jsme měli za lektorku Lenku…  každý rok je to tu super, ale příště chci být na pokoji č. 4, prosím!...
…měli bychom tu být raděj sami, jenom naše škola…  pozdější večerka by byla fajn….
…prodloužil bych pobyt na dva týdny…  chtěla bych mít více „vyráběcích“ programů…
…malinko víc osobního volna… bylo to fajn, akorát by se mohlo chodit navštěvovat na pokoje…  rád bych, aby na farmě bylo ještě víc zvířat….

 

    A závěrečná otázka: Chtěl/a bys jet příští rok zase? 

                 ….Ano, velice rád…..     ….Kdybych mohl jet, dokonce bych i jedl!....
      …. Jasně že jo…        ….Anooo! ….      ….Příští rok je diskotéka na mě…..
      .…Chtěla bych jet, ale bohužel už to nejde…končím ZŠ..Je to jedna z věcí,
                která mi bude vážně chybět. Byly to nejlepší výlety ze všech…..
                          

   

 

 

 


 

                             Ekotým Vás informuje


 

Věnujeme se čtyřem základním tématům: voda, odpady, energie a prostředí školy, proto členové ekotýmu mají vytvořené 4 skupiny, které se budou jednotlivými tématy blíže zabývat. Skupiny se jmenují Vodníci, Popeláři, Světlušky a Zelenáči.

♠ Skupina Vodníci dbá na šetření vodou ve škole, sleduje spotřebu a kontroluje vodovodní kohoutky.
♠ Popeláři kontrolují třídění papíru, plastů a dalších odpadů a sledují jejich množství a prosazují kompostování zeleného odpadu.
♠ Světlušky učí ostatní snižovat spotřebu energie (měření teploty ve třídách, zásady správného větrání, popisky na vypínače).
♠ Zelenáči se zabývají prostředím školy a jejím okolím, podávají návrhy na vylepšení, pečují o zeleň a sázejí stromy.

 

EKOTÝM - ŠKOLNÍ ROK 2014 - 2015

V letošním roce si vzal na starost "internetové zpravodajství Ekotýmu opět Láďa Spejchlík.

 

Činnost Ekotýmu v 1. pololetí pro školní rok 2014/2015

 

Září: 11.9.2014 - První schůzka Ekotýmu v novém školním roce

  • přijali jsme nové členy
  • obnovili jsme loga skupin
  • aktualizovali jsme seznam členů ET
  • aktualizovali jsme třídní stromy
  • za úkol máme vypracovat harmonogram úklidu

 

Říjen: 2.10.2014 - 2. schůzka

  • harmonogram úklidu před školou máme zpracovaný a vyvěšený
  • p. učitelka nás pochválila za pomoc při výsadbě stromů v obci
  • potřebujeme vymyslet naši nástěnku - vyrobí žáci v Tvořivé dílně
  • vyfotili jsme se před nově vymalovanou nářaďovnou - neskromně si myslíme, že se to moc povedlo! Děkujeme p. uč. Kapounové za pomoc.
  • Za úkol máme udělat si takový náš audit "nanečisto" - projít školu a podívat se, zda je potřeba něco vylepšit.

     Také se musíme poohlédnout, komu věnujeme sebraná víčka.

 

Listopad: 6.11.2014 - 3. schůzka

  • přinesli jsme návrhy na to, kterému dítěti pomůžeme sesbíranými víčky. P. učitelka vybere a zajistí odvoz.
  • Tvořivá dílna 8. třídy nám udělala nástěnku, nástěnkářky Karolína a Tereza mohou pracovat.
  • seznámili jsme se s průběhem auditu ve škole - bude  v pátek ke konci listopadu.
  • pracujeme se zjištěnými nedostatky.

Prosinec:4. schůzka

Užíváme si toho, že se nám povedla 2. obhajoba titulu!!!

Leden: 5. schůzka

Připravujeme se na návštěvu Úřadu Městyse Bezno

Únor: 6. schůzka

A zde je zpráva z této návštěvy:

Zpráva z návštěvy Úřadu Městyse Bezno

Dne 5. 2. 2015 jsme byli s Ekotýmem za panem starostou Bezna, kterého jsme šli informovat o výsledcích auditu ZŠ a MŠ Václava Vaňka Bezno k získání titulu „Ekoškola“.

Pan starosta nás mile přivítal a my jsme mu podávali naše informace. Přitom se každá skupina Ekotýmu představila a uvedla, co je její náplní činnosti : Zelenáči - péče o přostředí školy, Světlušky - péče o energetickou oblast školy, Vodníci - péče a kontrola hospodaření s vodou ve škole a Popeláři - péče a hospodaření s odpadem.

Na konci návštěvy se členka skupiny Zelenáčů Eliška Spejchlíková s panem starostou dohodla, že za dva týdny se znovu dostaví na úřad a výsledky auditu ZŠ a MŠ Václava Vaňka Bezno o získání titulu „Ekoškola“ vyhlásí do místního rozhlasu, aby o něm byli uvědoměni všichni občané.

 

Zapsal: Ladislav Spejchlík (Světlušky)

Dne: 9. 2. 2015

           

 


   

 

PROJEKT VODA SPOJUJE

 

22. dubna jsme odeslali zprávu k mezinárodnímu projektu, který v ČR garantuje sdružení Tereza. Na projektu pracovaly třídy 2., 4.B., 6. a 7. Jako téma jsme si zvolili: Bezenský rybník a jeho význam pro obec.

Co jsme se o našem rybníku dozvěděli, co jsme vyzkoumali a zaznamenali …………….

 

☺ Rybník leží v nadmořské výšce 288 m.n.mořem.

☺ Jeho rozloha je cca 6000m², obvod je 300m a průměrná hloubka 1 m.

☺ První zmínka o rybníku, „kalu“ v historických kronikách je z roku 1654.

☺ Jde o tzv. nebeský rybník, protože získává vodu převážně z dešťových srážek.

☺ Nájemcem rybníka v současnosti je Rybářské sdružení Bezno – Sovínky, které o rybník pečuje.

☺ Bylo sem vysazeno kolem 20 druhů ryb.

☺ Kromě ryb zde žije mnoho dalších živočichů, bezobratlých i obratlovců.

☺ Z provedených rozborů vody vyplývá, že v ní je dostatek kyslíku pro život, neobsahuje dusičnany ani močovinu, je slabě zásaditá – celkově má dobrou kvalitu.

☺ Z vodních rostlin jsou nápadné a krásné lekníny bělostné a kosatce žluté, po obvodu roste spousta orobince, břehy zpevňují keře a stromy.

☺ Vzhledem k tomu, že je to jediná vodní plocha v Bezně, měli bychom si jí vážit a pečovat o ni, protože je to domov spousty organismů a okolí je vhodné jako odpočinková zóna pro obyvatele Bezna.

Informace o tom, jak náš projekt probíhal, najdete na informačních panelech v pavilonu P4 naší školy a ve vitríně přímo u rybníka.

  

Výlet do Jíčína

 

Dne 24.10. 2013 v 7,30 jsme jeli z bezenského parkoviště podívat se do 4. základní  školy v Jičíně na jejich zahradu.

Přibližně v 8.30 jsme dorazili k místní škole. Tam jsme se přivítali s panem učitelem Kynčlem, který nás provedl jejich zahradou. Před školou mají dřevěné lavičky, které jsou chráněny různými stromy. Ve velkém atriu mají studnu, ekopast, ve které jsme viděli čolka. Naproti mají Keltský kalendář se stromy, které náleží každému znamení v zvěrokruhu. („ Nó vše nebudu psát, protože je toho hodně “.).

Celá prohlídka trvala asi 2 hodiny.

Nejvíce se mi líbilo:

  • Hřbitov odpadků – byly zde cedulky s různými názvy odpadků a jak dlouho se bude konkrétní odpad rozkládat
  • Jezuitský sklep – starý sklep, kde byly dříve, za života Jezuitů, uloženy potraviny. Pan učitel nám říkal, že v létě za parna je tu příjemný chládek a v zimě teplo.
  • Jezírko – líbilo se mi, protože bylo úžasně zarostlé vodními rostlinami, tak jako v přírodě. Také se mi líbilo proto, že zde žilo velké množství živočichů (bahenky, znakoplavky ).

 

Po skončení návštěvy školy jsme přišli na jičínské náměstí, kde jsme dostali 30 minutový rozchod. Každý mohl jít podle svého uvážení. Já jsem si byl koupit na památku pohled Jičína se zajímavostmi jeho okolí. Potom jsme nasedli do autobusu a ve 12.05 hod jsme přijeli zpět do Bezna.

 

                            

 

 

 

                                 
Datum vložení: 17. 1. 2016 18:32
Datum poslední aktualizace: 17. 1. 2016 19:32
Autor: Ing. Ivana Řípová

Mohlo by Vás zajímat