Kalendář

Po Út St Čt So Ne
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Svátek

Svátek má Zbyšek

Aktuální počasí

Počasí dnes:

20. 5. 2019

zatazenosde

Bude oblačno až zataženo, občas déšť nebo přeháňky, ojediněle bouřky. Denní teploty 16 až 20°C. Noční teploty 13 až 9°C.

Přehrát/Zastavit Další

Návštěvnost

Návštěvnost:

ONLINE: 7
DNES: 264
TÝDEN: 264
CELKEM: 404506

Virtuální prohlídka

Virtuální prohlídka

Obsah

První stupeň

 

První stupeň se nachází v pavilonu P3.

Vedoucí metodického sdružení:  Mgr. Jana Novotná

Počet tříd:             6

Počet učitelů:       5

Počet žáků:          123

Počet učeben:      7  

 


Vítáme Vás na webových stránkách 1.stupně. Informace a novinky ze života jednotlivých tříd připravují se svými žáky třídní učitelé.

PRAVIDELNÉ  AKCE

Každý měsíc:       kurz bruslení v Benátkách nad Jizerou a  kurz plavání v Mladé Boleslavi

 


 


                   CO      JE      NOVÉHO

                                     U

           P    Á    Ť    Á    K    Ů

          ZDRAVÍ  VÁS :  ANETKA  K., ANETKA  Ř., ANIČKA, BÁRA, ELIŠKA, MARKÉTKA  G.,

                                      MARKÉTKA  K., NELINKA, NIKOLKA  L., NIKOLKA  T., SÁRINKA,

                                      SIMČA, ŠÁRKA, VENDULKA

                                      DAVID, JÁRA, MARTIN, MATYÁŠ, PATRIK, RUDA, TOMÁŠ, VÍTEK

         

          BRUSLENÍ:    30.1.2019

                                 20.2.2019

                                 20.3.2019

                                 

        Nezapomeň si brusle, helmu, rukavice, teplé oblečení.

        CHVÁLÍM:

        říjen

        Za sběr kaštanů : JÁRU, DAVIDA, MATYÁŠE, VÍTKA, NELU

        Za sběr víček : BÁRU, ŠÁRKU, SÁRU, MATYÁŠE, VÍTKA

        listopad

        Za sběr víček: MATYÁŠE, BÁRU, ŠÁRKU, VÍTKA, RUDU, SÁRU, NICOL, NELU, VENDULKU,

                                  TOMÁŠE

        prosinec

        Za sběr víček: ANIČKU, RUDU, JÁRU

        únor

        Za sběr víček: VÍTKA, NICOL

        březen

        Za sběr víček: BÁRU, ŠÁRKU, VÍTKA, RUDU, DAVIDA, TOMÁŠE, ANETKU  Ř.

 

        LETOŠNÍ  ŠKOLNÍ  ROK  BUDE  OPĚT  ZAJÍMAVÝ.  ČEKÁ  NÁS  PROJEKT

        " VÝCHOVY  JINAK".  ZPESTŘÍME  SI  TAK  VÝUKU  VÝV, ČSP, HVZ, TĚL  i  NSV.

        SVÉ  ZÁŽITKY  BUDEME  ZPRACOVÁVAT  V  ČESKÉM  JAZYCE.

 

                                             POLICEJNÍ  MUZEUM  PRAHA

                                                          19. 9. 2018

          Viděli jsme starou četnickou stanici. Byla tam výzbroj různých jednotek. Za chvíli jsme

          došli k motorkám, případům, zbraním. Zbraně byly možná už od roku 1890 vyrobeny.

          Modely autíček byly z počátku až do teď.                                        RUDA

          Přijeli jsme do muzea a po svačině běžíme na stanoviště. Zatím 2. třída jezdí na kole.

          Na stanovištích plníme úkoly, třeba - jízda zručnosti, co na silnici nepatří, první pomoc,

          skládání značek,..........Potom jdeme na divadlo, kterému se říká ČERNÉ DIVADLO,

          protože má normální oponu a ještě černou a ti lidé, kteří to hrají, musejí mít černé

          obleky. V muzeu vidíme obleky policistů, houkačku,kterou mají na autě, speciální

          výslechovou místnost. Ještě zbraně, motorky.                              ELIŠKA

          Plnili jsme úkoly : jízda zručnosti, dětské dopravní hřiště, dopravní značky a testy.

          Viděli jsme nože, vojáky a jejich zbraně a uniformy. Taky tam byla vražda, abychom

          věděli, jak vyšetřují. Ještě jsme šli do divadla na pohádku O  KOUZELNÉM  SEMAFORU.

                                                                                                                           PATRIK

          Viděla jsem, jak dřív vypadala policejní stanice. Byly tam taky fotky mrtvol.Ve vitríně

          byly vystavené pistole různých velikostí. Stál tu i prázdný trezor. U vchodu je knihovnička,

          kam se měly dát detektivky a pak si ten, kdo ji tam dal, mohl vzít jinou. Venku bylo

          dopravní hřiště.                                                                                     BÁRA

          Viděl jsem policejní motorky a sušenou marihuanu. V muzeu byly i zbraně armády,

          policistů. Meče tam jsou taky. Potom jsme přišli do místnosti, kde byly mikroskopy.

          Šli jsme do místnosti s televizí, na které byla bouračka.                  JÁRA

          Co jsem viděl: ČERNÉ  DIVADLO, zbraně, auta, vojáky.

          Líbilo se mi: zbraně, třeba těžké kulomety, revolvery. V divadle, jak se chovat na silnici.

          Hry: cyklo, člověče, nezlob se, testy, jízda na kole.

          Věci: auta, motorky, semafory.                                                         DAVID

 

          Oznámení o ztrátě, to byl náš slohový úkol. Chválím: BÁRU, ŠÁRKU, DAVÍDKA.

 

        Při výtvarné výchově jsme jako návrháři vymýšleli nová kola pro dopravní hřiště

        u POLICEJNÍHO  MUZEA. Chtěli bychom zde na něm jezdit.

        Pak jsme ve dvojicích vyráběli svoje dopravní nebo dětské hřiště.

                                        SKLÁDKA  BENÁTKY  NAD  JIZEROU

                                                             9.10.2018

          Tentokráte jsme si nejprve vypracovali slohový úkol "Chráníme přírodu". Hovořili

          jsme o tom, zda jsme spokojeni se stavem životního prostředí v našem okolí.

          Domýšleli jsme, jak dopadne pokus s rozkladem odpadků v přírodě.

          Zároveň jsme slovo ODPAD využili i v gramatice. Zopakovali jsme si na něm

          kořen, předpona, přípona, jiný tvar, slovo příbuzné.

          Při čtení jsme si přečetli text "Obrovská hromada odpadků" a hádali jsme, jak příběh

          skončí.

           Do projektového sešitu jsme si zapsali zajímavosti z exkurze. Chválím :

          ELIŠKU, BÁRU, ŠÁRKU, MARKÉTKU K., RUDU, JÁRU, PATRIKA, MATYÁŠE.

      

          Skládka vznikla v roce 1993 - 1994. Třídí to také na nebezpečné odpady. Pracovnice

          rozdělují např. igelitky, PET lahve, sklo barevné a bílé,...... Poté jsme viděli odpadovou

          vodu. A třeba PET lahve po 200 je dávají do balíků. Z těch PET lahví se vyrábí bundy,

          tašky, atd.  Ukázali nám z dálky kopec odpadků. ( Na něj jsme vyšli.) Tam kompaktoři 

          ( něco jako traktor se špičatými koly) rozmačkávají odpadky. A kopec roste pořád víc

          a víc.                                                                                      ELIŠKA

          Jeli jsme do Benátek nad Jizerou, abychom viděli, jak kdo třídí odpad. Když jsme tam

          přišli, viděli jsme labutě v čistém rybníce. Ten  je tu na to, kdyby hořelo, tak potřebují

          vodu, aby oheň uhasili. Pak jsme se šli podívat, jak třídí odpad. Ale než jsme tam

          došli, tak jsme v hale viděli nebezpečný odpad. Prošli jsme kolem střepiště, kde bylo

          velké množství sklenic. Než jsem se stihla otočit, tak jsme stoupali do kopce, který

          vznikl z odpadu a tu horu pěstovali víc a víc a nahoře byl strašný smrad. Z Bezna tam

          také vyvážejí "bordel". Skládka byla založena v roce 1993 - 1994.

                                                                                                           ŠÁRKA

          Skládka vznikla v roce 1993 - 1994. Z plastů se dají vyrobit flaušové bundy. Ve skladu

          s nebezpečnými odpady jsou : baterky, rádia, televizory, počítače,.....

          Kopec odpadků se zajezdí, aby byla hromada menší, potom se zakryje folií a nanáší

          se hlína na hromadu. Stroj se jmenuje kompaktor. Ženy stojí u pásu a třídí. Každá má

          jiný odpad. Ne vše se dá třídit.                                              JÁRA

          Za odpověď na tajnou otázku  CO JE REKULTIVOVANÁ  SKLÁDKA  a  KTERÁ

          SPOLEČNOST ODVÁŽÍ  ODPADKY  V  NAŠÍ  OBCI  chválím MARKÉTKU  G., BÁRU,

          RUDU, MARTINA, TOMÁŠE.

          Při psaní jsme tvořili reklamu na téma TŘIĎTE  ODPAD. Komu se povedla?

          Krize s odpadem. Všude je odpad. Takové zprávy budou realita. Proto třiďte odpad.

                                                                                       RUDA

          Třiďte odpad pro náš lepší život a pro naše děti. Příroda se bude mít také lépe.

                                                                                         ŠÁRKA

          I malé dítě zvládne třídit odpad. Vezměte si z něj příklad. A chraňte naši planetu.

                                                                                        VENDULKA

          Třiďte odpad. Je to lepší pro vás i nás, pro zvířata, přírodu. Třiďte odpad. Je to

          pro lepší život.                                                    SÁRA

          Třiďte odpad a dostanete peníze. Třiďte odpad pro čisté prostředí a aby to tolik

          nesmrdělo. Třiďte odpad z dobré vůle. Děkujeme. Společnost AVE.

                                                                                        MARTIN

          Jak chcete zemřít? V mládí v nevytříděném odpadu, který házíte po zemi nebo

          ve stáří v teplé posteli, v čistém baráčku, s dobrým pocitem, že jste třídili? První

          možnost se může stát realitou. Co se vám líbí více? Jestli to druhé, tak musíte

          něco udělat. Ne jen sedět doma nebo vystavovat plakáty. Musíte vstát a ten odpad

          doopravdy třídit! Děkujeme. Vaše služba AVE. Více najdete na : www.tridteodpad.cz.

                                                                                         BÁRA

 

          Třiďte odpad snadně a rychle. Společnost AVE to odveze na skládku. Třídím

          rychle a snadně.                                                      VÍTEK

                                                                                                              

          A nakonec jsme při výtvarvé výchově navrhovali plakát  TŘIĎTE  ODPAD.

 

                                        DĚTSKÁ  NOTA  MLADÁ  BOLESLAV

                                                             5. 11. 2018

          Co nás čeká? Jaké nové písničky si letos soubor Paprsek připravil? A jaké otázky

          nebo soutěže? Vše se jim vyvedlo. Škoda jen, že otázky nechodila děvčata pokládat

          až k nám nahoru.

          Která píseň se nám nejvíce líbila a proč?

          RUDA: Paraziti. Protože byla rychlá, rozmanitá a jiná.

          MARKÉTKA  G.: Hodina šídel. Protože krásně zpívali a dá se říct,že mě probudili a 

                                       dodali energii.

          VÍTEK: Um-ba-ba. Protože to je vtipný, hezky to zpívali a tancovali.

          PATRIK: Hodina šídel. Protože ta píseň byla jako u nás doma.

          ANETKA Ř.: Um-ba-ba. Protože hezky zpívali a hezky tančili.

          ANIČKA: Křídla. Protože tam nádherně zpívali a tancovali.

          NIKOLKA T.: Křídla. Protože to mělo krásné předvádění a zpěv, krásný zvuk.

          ANETKA K.: Křídla. Protože ta holka hrozně hezky zpívala.

          ELIŠKA. : Um-ba-ba. Protože měli krásné kostýmy.

          BÁRA: Holka knihomolka. Jen a pouze protože taky ráda čtu.

          SIMČA: Křídla. Protože je taková zajímavá. Líbila se mi taky ta slova a taky jak to

                        měli zpracované.

          DAVID: Lachtan ve vaně. Vtipný název, zpívali dobře, tančili dobře, žádná chyba.

          MARTIN: Um-ba-ba. Hezké masky a nebyla moc nahlas.

          MARKÉTKA  K.: Křídla. Protože hrozně hezky zpívali a tancovali.

          ŠÁRKA: Křídla. Hezká choreografie, nádherný oblek, píseň byla moc hezká.

          VENDULKA: Křídla. Protože měnila melodiku a bylo jí rozumět.

          Která píseň se nám nelíbila a proč?

          TOMÁŠ: Křídla. Protože podle mne byla smutná.

          NIKČA  L.: Um-ba-ba. Protože tam zpívali to samé.

          JÁRA : Parazit. Protože se mi nelíbil text.

          MATYÁŠ: In monro Merilyn. Protože nebyla pěkná čarodějnice.

          SÁRA : Křídla. Protože ve vysokém tonu to zadunělo, hlasité.

          Pak jsme sami tvořili ve dvojicích či trojicích píseň nebo báseň.

          Nakreslili jsme si hudební nástroj, který se nám líbí.

          Při psaní jsme vymýšleli INZERÁT. Prodej či nákup hudebních nástrojů nebo

          vstupenek na DĚTSKOU  NOTU.

                                             NÁRODNÍ  GALERIE  PRAHA

                                                           15. 1. 2019

          Když jsme odjížděli na program " Se skicákem po NG", říkali jsme si, co nás asi čeká.

          Byli jsme mile překvapeni.

          BÁRA: Líbilo se mi, jak to všechno připravili, druhy papírů, tužek a vůbec byl zajímavý

          program. Obrazy byly překrásné všechny a nejde jeden vybrat.

          Viděli jsme i ateliér sochaře Z. Sekala a jeho sochy. Třeba HLAVA z roku 1957.

          Slyšeli jsme také o Františku Skálovi, který šel pěšky z Prahy do Benátek v Itálii a 

          po cestě maloval, co viděl.

          Akorát mě štvalo, že tam bylo až moc schodů.

          VENDULKA: Nejvíce se mi líbilo, že jsme si mohli vyrobit svůj vlastní skicák. A ještě

          ty obrazy. Zaujalo mě, že tam měli různé druhy papírů, čtvrtek a fixek.

          MARKÉTKA  G.: Když jsem vstoupila do NG, měla jsem takový divný pocit. Protože

          opravdu moc ráda maluji, tak jsem tam byla inspirována. Seznámili jsme se 

          s naší průvodkyní, jmenovala se Bára. Povídali jsme si o různých umělcích a 

          malířích. Potom jsme šli nahoru a tam jsme kreslili a napodobovali malby různých

          malířů. Vytvořili jsme si každý svůj vlastní skicák. Výlet se mi moc líbil.

          NELA: Mají tu vystavený ateliér Zbyňka Sekala. Vyráběl z černé sádry a i z jiných věcí.

          Nejdřív jsme si měli prohlédnout obrazy a díla a potom jsme asi 2 obrazy měli namalovat.

          Nejhezčí obraz se jmenoval Don't  worry  be  happy. Nakreslil Milan Kunc. Měli tam

          spoustu papírů a fix, pastelek a různých jiných věcí.

 

          Děti si měly vybrat jeden obraz, který se jim nejvíce líbil a zapsat si jeho název a jméno

          autora, ale také si pamatovat, co na něm bylo namalováno. Ve škole při psaní jsme

          sestavovali "Oznámení o ztrátě obrazu". Při výtvarné výchově jsme dokončovali skicák.

          Všechny chválím.

 

                                              DIVADLO  S + H  PRAHA

                                                           12. 2. 2019

          Eliška přinesla knihu o Spejblovi a Hurvínkovi z roku 1959. Přečetli jsme si některé

          příhody a zkoušeli jsme charakteristiku postav.

 

          V divadle v příběhu  "Z pohádky do pohádky" hrál hlavní roli Hurvínek a Mánička,

          další postavy z různých pohádek ( Dlouhý, Široký a Bystrozraký, Děd Vševěd, Pták

          Ohnivák, Otesánek,..........), na chvíli se objevil i Spejbl. Nejvíce se nám líbil Hurvínek,

          Otesánek, děd Vševěd, drak.  

                                                          RUDA

          Při psaní jsme popisovali osoby.

          Hurvínek

          Měl bílé triko, červené kšandy, krátké černé kalhoty, světle hnědé až žluté dřeváky,

          velké uši, uprostřed hlavy pár blonďatých vlásků. Ze začátku se skoro pořád s někým

          dohadoval. Byl netrpělivý, ukecaný. Tvrdil, že pohádky jsou pro malé děti.

                                                                                                                   BÁRA

          O příběhu "Z pohádky do pohádky" pěkně vyprávěli: VENDULKA, NELA, ELIŠKA,

          MARKÉTKA  G., BÁRA, NIKČA  L., DAVID.

          Při výtvarné výchově jsme kreslili postavy z příběhu. Všechny chválím.

                                              IQ  PARK  LIBEREC

                                                            5. 3. 2019

          Těšili jsme se do zábavně naučného centra, kde sahání na exponáty je přikázáno.

          Čekaly nás experimenty, labyrinty, vodní hrátky, příroda a energie, hry a hlavolamy,

          klamy a iluze, .....................

          Co se nám líbilo?  Ukázky z prací :

          BÁRA: Ve čtvrtém patře stál stůl a zvláštními "štětci" se přes sklo dal setřít  "prach".

          Na točícím stole byla ve skleněné ploché nádobě zelená voda a když se stůl roztočil,

          voda se nalila do rohů a uprostřed se utvořila prohlubeň.

          ELIŠKA : Krámek, jelikož ta jídla měla čárové kódy, televizi a snímač kódů.

                          Kreslení v zrcadle. Máte daný vzor, koukáte do zrcadla a snažíte se ten vzor

                          nakreslit.

          MATYÁŠ : Líbilo se mi zrcadlové bludiště, protože jsem se v něm téměř nevyznal.

           A otáčející vál, protože se mi motala hlava. Ale nejvíc se mi líbila 9D virtuální realita.

          DAVID : Líbil se mi vodní svět. Je tam voda, loďky, stříkačka a vír. Nejlepší je 9D.

          Vybereš si, co chceš, třeba oceán, pak si sedneš, nasadíš VR brýle a houpe se to s tebou.

          MARTIN: Zaujala mě ta obří židle. Ta lávka byla nejlepší. Na vodním světě jsme si to

          taky užili.

          NIKČA  L.: Zaujala mě ta kapela, protože jsme tam mohli hrát. Líbilo se mi zrcadlové

          bludiště, bylo tam moc zrcadel a nevěděl jsi, kam máš jít.

         MARKÉTKA  K. : Strašně moc se mi líbila ta hlava na talíři, protože nám tam nebyly vidět

          nohy ani tělo, jenom hlava. Zaujala mě i škola, protože tam byla taková televize a 

          na lavicích tlačítka a na té televizi se ukazovaly otázky a bylo tam A,B,C a musela jsi

          zmáčknout správné tlačítko. Na konci se vyhodnotilo, kdo měl kolik chyb.

          ANIČKA:Líbila se mi hrozně ta kapela, protože tam byly kytary, piáno, bubny. Zaujal mě

          i Titanik. Jak se to tam hýbalo, to bylo hustý.

          MAKČA  G.: Hrát si na moderátora DÉČKA mě moc bavilo, tam jsme se vyřádili.

          Hráli jsme si i na velkou kapelu. Já jsem si zahrála na klávesy.

          NIKČA  T.: Bylo hezkési hrát na doktora. Mohli jsme si měřit tlak, čistit zuby,.......

          A velká židle byla úžasná.

          VÍTEK: Bludiště. Všiml jsem si, že když jde někdo proti mně a je za rohem, tak si

          vždycky myslím, že tam nikdo není. Největší člověk na světě. Měřil 290 cm a byl

          vyšší než David.

          JÁRA: Zrcadlové bludiště jsem znal nazpaměť. Hráli jsme si, jako že jsme v televizi.

          Máme i fotku.

          SIMČA: Popošli jsme do třetího patra. Byl tam velký muž a velká židle. Ale nejvíc

          boží byl Titanik.

          ANETKA  K.: Titanik, protože když jsi tam vešla, tak se ti zdálo, že padáš.

          Byla tam i super škola. A bylo to tak, že nám dávali úkoly a my jsme je hádali.

          NELA: Titanik. Protože to vypadalo, že se potápíme. Studio. Protože jsme si mohli

          vyzkoušet, jaké to je v realitě.

          ANETKA  Ř.: Škola, protože jsem si hrála na učitelku. Nemocnice, protože jsem si 

          mohla vyzkoušet sestřičku.

          ŠÁRKA: Líbila se mi ta malá hasičská klouzající tyč. Ale nejvíce mě zaujalo zrcadlové

          bludiště. Jak jsi z toho vešla do takového malého tunelu, ve kterém byla lávka a

          ta zeď se točila.

          RUDA: Virtuální realita 9 D s filmem AIR FORCE ONE. Exponát stará ponorka byl

          kompletní, dá se vyrobit doma, proto se mi líbila. Pěkná byla stavba, protože tam

          stál jeřáb.

 

          Při výtvarné výchově jsme vymýšleli IQ výrobky. V třídním hlasování se umístila

          na 1.místě SÁRA, 2.místo obsadil JÁRA  a 3.místo získala VENDULKA.

          Při čtení jsme psali experimentální báseň na téma IQ park. Všechny chválím.

          Rodiče si je mohou přečíst na třídních schůzkách SRPŠ.

 

 

      

 

                                              PŘEROV  NAD  LABEM

                                                             2. 4. 2019

          Zdejší skanzen, čtvrtý v Evropě, vznikl na konci 19. století. My jsme byli zvědaví, co zde

          uvidíme.

          Co nás zaujalo?

          MARTIN:  Škola. Viděl jsem lavice a v nich byli žáci. Pan učitel měl rákosku a když

          někdo zlobil, tak dostal přes ruce. A taky jsem viděl "oslí" lavici. Když někdo otravoval,

          tak ho tam pan učitel posadil a byla to ostuda. Když přišel domů a žaloval, tak mu

          dal tatínek p´áskem na zadek.

          JÁRA: Škola. Viděl jsem tam různá měrení. Jak se měřilo na lokty, palce, chodidla.

                      Masopust. Masky. Věřili na to, že když se žena vdá na masopust, tak bude mít

          šťastné manželství.

          ANETKA  Ř.: Škola. Byl tam kabinet a velikonoční kroje s kraslicemi.

          BÁRA: Dům, kde byly vystavené převleky na masopust a jídlo a pití, co dávali hodovníkům.

          BÁRA a ŠÁRKA a ELIŠKA: Známe neděle - 1. Pučálková, 2. Černá, 3. Kýchavá, 4. Družebná,

          5. Smrtná, 6. Květná.

          ŠÁRKA: Pec. Dříve se pekly bochníky chleba 3 - 5 kg a do té pece se jich vešlo 12 kusů.

          ELIŠKA: Špýchar. Jediná chaloupka se střechou z došků.

                         Sušárna, kde se sušili prádlo a bylinky.

                         Hranolová pec a všechny valbové chaloupky.

          NIKČA  L.: Bývalá panská kovárna z 18. století od arcivévody Ludvíka Salvátora

          Toskánského. Ten ji vybavil národopisnými předměty z obce a okolí. Ve dveřích byla

          malá podkovička a na tu, když dáte nohu, tak si můžete něco přát.

          VENDULKA: Masopust. Hospodář dával mince. A hospodyňka koblížky a štamprle.

          Štamprle proto, aby masky vysoko skákaly a aby jim vysoko rostlo obilí.

                                 Byly tu 2 druhy střech - došky a štípané. Místo lednic měli sklep. Každá

          babička měla před chaloupkou zahrádku s bylinkami.

          MARKÉTKA  K. : Velikonoční dny. Modré pondělí: název je odvozen od látky, která se ten 

          den vyvěšuje v kostele. Šedivé úterý: nemá žádné speciální zvyklosti. Škaredá středa:

          člověk se v tento den nemá mračit, jinak se bude mračit celý rok. Zelený čtvrtek:

          v tento den by se mělo jíst vše, co je zelené. Velký pátek: tento den byl bez práce. Bílá

          sobota: v tento den se uklízelo a bílilo. Boží hod velikonoční (neděle): světil se slavnostní

          pokrm = mazance, chléb, vejce, beránek a víno. Velikonoční pondělí: chodí se 

          na pomlázku, muži vyplácejí proutkem ženy a ty jim na oplátku dávají vejce.

          SÁRA: Máselna. Byly tam sudy na přenášení mléka. Podle toho, jak byla chalupa velká,

          tak byly stroje. Když je velká, tak je velký sus, který se točí a vyrábí máslo. Když je malá,

          tak je to ručně.

          MARKÉTKA  G.: Chaloupky sem byly postupně přenášeny. Najdeme zde obrázky

          z různých oborů : včelařství, kovářství, dílna ševce, krejčího a je zde znázorněn běžný život 

          na vesnici.

          PATRIK: Oslavovali jaro. Udělali SMRTKU a spálili ji nebo ji hodili do řeky. Holky šly

          po vesnici a zpívaly, aby přicházelo jaro.

          RUDA: Zajímavé bylo vidět, co používali, jen aby si udělali máslo, med nebo chleba.

          MATYÁŠ: Všechny domy byly zajímavé, ale nejvíc se mi líbila kovárna. Bylo v ní hodně

          zajímavých věcí. Taky tu byl pěkný holubník a malý hřbitov.

 

          Při výtvarné výchově jsme si z fotografie ze skanzenu vytvořili roláž. Protože se program

          zde jmenoval Jaro na vsi, zkusili jsme si nalepit rozstříhaný tulipán.

                                             

                                                                    BOTANICUS

                                                                                         7. 5. 2019

          Těšili jsme se na historické muzeum řemesel a umění. U vchodu jsme si vyměnili peníze

         za groše, kterými jsme platili za atrakce.

         Vybrali jsme si: rýžování zlata

                                     výroba bylinného mýdla

                                     výroba svíček

                                     lukostřelba

                                     řezbářství

                                     knihtisk

                                     ražba mincí

                                     výroba lněného provazu

                                     keramika

                                     drátování

                                     výroba koženého váčku

         Polovina z nás si pochutnala na keltských palačinkách z pohankové mouky.

         Příjemně nás překvapila i bylinná zahrada s bludištěm.

 

         Při českém jazyce jsme popisovali činnosti, které jsme si vybrali. Při výtvarné výchově

         jsme zkoušeli namalovat KOMIKS z této návštěvy.

       

         Výroba svíček :

         Pokud nemáte půl hodiny času, můžete si svíčku koupit.

         Paní vám dá knot a řekne vše potřebné. Knot rychle namočíte do vosku, který má

         70 stupňů C. Konec knotu otřete a 20 vteřin čekáte minimálně 1 m od kotle s voskem.

         Po tom, co se vám tloušťka svíčky líbí, vám ji paní zabalí.

         Pokud vám do kotle spadne, vosk se rozpustí a vy máte jen knot.

         Hotovou svíčku nedávejte do batohu nebo se vám zdeformuje.

 

         Rýžoviště zlata :

         Dostanete kovovou nádobku jako talíř, ale ne tak hlubokou, a plastovou zavírací lahvičku

         na "zlato". Naberete trochu písku a na hladině promícháte. Nemusíte se bát, "zlato"

         zpátky do vody nespadne. Nalezené "zlato" dáte do lahvičky. Vše stojí 2 groše.

                                                                                                                   BÁRA