Kalendář

Po Út St Čt So Ne
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 1 2

Svátek

Svátek má Otmar

Aktuální počasí

Počasí dnes:

16. 11. 2018

poloj

Bude skoro jasno až polojasno, místy mlhy nebo zataženo nízkou oblačností.. Denní teploty 6 až 10°C, místy okolo 4°C. Noční teploty 2 až -2°C.

Přehrát/Zastavit Další

Návštěvnost

Návštěvnost:

ONLINE: 4
DNES: 172
TÝDEN: 1589
CELKEM: 354336

Virtuální prohlídka

Virtuální prohlídka

Navigace

Odeslat stránku e-mailem

Obsah


PROGRAM  EKOŠKOLA


Program Ekoškola je mezinárodní program, jehož cílem je propojit teoretickou a praktickou výuku environmentální výchovy s praktickými kroky vedoucími k ekologicky šetrnému provozu školy.Tento program garantuje sdružení Tereza Praha.

Do programu jsme se zapojili ve školním roce 2007 – 2008, v roce 2009 jsme získali titul Ekoškola, který jsme slavnostně převzali v budově Senátu ČR, v roce 2012 jsme titul obhájili a ke konci roku 2014 se nám povedla 2. obhajoba titulu!

Budeme se snažit, aby i nadále byla naše činnost přínosem pro školu.

V čem spočívá práce v programu?

Musíme splnit 7 kroků Ekoškoly:

  • založit pracovní tým
  • analyzovat ekologický stav školy
  • vypracovat plán činností
  • sledovat průběh činností
  • vyhodnocovat úkoly
  • vše propojit s výukou
  • informovat a spolupracovat
  • mít vytvořený ekokodex

Věnujeme se čtyřem základním tématům: voda, odpady, energie a prostředí školy, proto členové ekotýmu mají vytvořené 4 skupiny, které se budou jednotlivými tématy blíže zabývat. Skupiny se jmenují Vodníci, Popeláři, Světlušky a Zelenáči.

♠ Skupina Vodníci dbá na šetření vodou ve škole, sleduje spotřebu a kontroluje vodovodní kohoutky.
♠ Popeláři kontrolují třídění papíru, plastů a dalších odpadů a sledují jejich množství a prosazují kompostování zeleného odpadu.
♠ Světlušky učí ostatní snižovat spotřebu energie (měření teploty ve třídách, zásady správného větrání, popisky na vypínače).
♠ Zelenáči se zabývají prostředím školy a jejím okolím, podávají návrhy na vylepšení, pečují o zeleň a sázejí stromy.

Dále se zabýváme tématy Doprava a Biodiverzita                                                  

 

Ekotým Vás informuje


Co se děje v Ekotýmu?  Školní rok 2018/19

  • Zaznamenává Zuzka Pajpachová

1.schůzka 13.9.

První schůzka Ekotýmu ve školním roce 2018/2019 stejně, jako v minulých letech, proběhla pátou hodinu ve čtvrtek. Přivítali jsme nové členy minitýmů a řekli jsme si pár úvodních informací. Řekli jsme si, že letos obhajujeme Ekoškolu, a proto musíme zvládnout ještě několik věcí. Pokud titul neobhájíme, nebudeme moci tento titul používat, stejně tak vlajku a logo. A to by bylo škoda. Úkol na příští schůzku pro všechny bylo promyšlení kladů a záporů daného tématu.

 

2.schůzka 4.10.

Druhou schůzku jsme navrhovali, co budeme dělat tento školní rok. Dohodli jsme se, že na výlet pojedeme až po obhájení ekoškoly, ne jako obvykle na podzim. Poté jsme se rozdělili na minitýmy a zhodnotili jsme zápory a klady našeho tématu, které jsme sepsali a v následujících schůzkách bychom  vytvořili plakáty. Řekli jsme si, že musíme splňovat několik podmínek pro obhájení a ty bychom měli dodržet. Na konci hodiny jsme si zhodnotili celou schůzku. Členové mají za úkol informovat ve třídách o obsahu schůzky a dát možnost i spolužákům, aby se ke + - školy vyjádřili.

3.schůzka 1.11.

Během třetí schůzky jsme řešili trička (kdo má a kdo si ho popřípadě dodělá). Poté jsme začali hrát hru, kterou vymyslela jedna z mladších členek Dana. Každý si v té hře procvičil paměť a zkusili jsme si, jak dokážeme spolupracovat se svým minitýmem. Po skončení hry jsme dodělali analýzu školy, teď ještě zbýva to napsat a udělat plakát. Využili jsme k tomu také anketu, kterou zpracovaly třídy. Na závěr schůzky jsme se dohodli, že se vyjímečně sejdeme 12.11. na odpoledníí vyučování, kde proběhne hodnocení 7 kroků ekoškoly.

 

 

 

 

 

 

Co se děje v Ekotýmu?  Školní rok 2017/18

  • Zaznamenává Jirka Vosyka

1. schůzka: 14.9.2017

První schůzka Ekotýmu ve školním roce 2017/2018 tradičně, jako v minulých letech, proběhla pátou hodinu ve čtvrtek. První schůzku jsme pojali jako povinnost přivítat nové členy Ekotýmu a říci si nějaké organizační věci k naší práci. Také jsme nemohli zapomenout na naplánování našeho výletu, který uskutečníme dne 21. 9. 2017. Pojedeme do Dolánek u Turnova, kde budeme mít tříhodinový zábavný program. Bude to zpestření naší práce a motivace pro další naši práci v tomto školním roce. Na příští schůzce se budeme rozdělovat do čtyř skupin: Zelenáči, Světlušky, Vodníci a Popeláři. Založíme novou soutěž, která probíhá celý rok a cílem hry je získat co nejvíce „Ekáčů“. Člen Ekotýmu, který jich nasbírá nejvíce, bude oceněn na slavnostním vyřazení žáků 9. ročníku.

2.schůzka, 6.10.2017

 Dnešní schůzku jsme věnovali především rozdělení do čtyř minitýmů – „Vodníci“, „Popeláři“, „Světlušky“ a „Zelenáči“. Dále jsme zhodnotili splnění úkolů na tuto schůzku a udělili tzv. „Ekáče“. Řekli jsme si návrhy na to, co budeme dělat tento školní rok. Schůzku jsme zakončili tím, že si měl každý člen ekotýmu prohlédnou klady a zápory daného oboru (voda, elektřina, …) a promyslet si do příští schůzky, jak na tom naše škola nyní je. Příští schůzku vede Jirka.

 3.schůzka, 2.11.2017

Při dnešní schůzce jsme upřesnili a obnovili informační tabule o stavu školy – co máme a co jsou ještě nedostatky z oborů: energie, prostředí, odpady a voda. Když jsme vše pečlivě sepsali, vrhli jsme se na vyhodnocování ankety doprava. Byla to pěkná fuška J. Stihli jsme vyhodnotit jen 2 otázky, zbytek vyhodnotíme příště. Na dnešní schůzku si připravil Martin hru, na tu se však bohužel nedostalo. Dnešní schůzku vedl Jirka.

4.schůzka, 7.12.2017

Při dnešní schůzce, kterou vedl Jindra, jsme – jak již tradičně děláme – zapsali, kdo chybí, vyhodnotili úkoly na dnešek, rozdali za ně ekáče a rozdali si úkoly na příští schůzku (kdo udělá zápis, atd.). Poté jsme se vrhli na dokončení ankety o dopravě, kterou jsme měli rozpracovanou z minule. 2 skupiny práci dokončily, dvěma ještě zbývají poslední dvě otázky. Příští schůzku – 1. v novém roce 2018 – povede Natálie.

5. schůzka, 4.4.2018

Dnešní schůzku, kterou vedla Natálie, jsme opět věnovali anketě o dopravě, zhodnotili všechny úkoly a pokusili se z toho udělat konečný výsledek. Stihli jsme celkem vyhodnotit jen 3 úkoly, příště budeme s tímto pokračovat. Příští schůzku vede Zuzka Pajpachová, doufejme, že se nám vydaří. Už se těšíme, až anketu o dopravě doděláme a budeme se zabývat jinými věcmi. Například se už těšíme na vyhlášení akce „Ukliďme svět, ukliďme Česko“, kdy jsme i loni byli uklízet v Bezně.

6. schůzka, 1.2.2018

Dnes jsme konečně dodělali anketu o dopravě. Napříště ji Natálie kompletně vyhodnotí a my porovnáme, jaký mají děti názor na dopravu v Bezně. Poté jsme začali aktualizovat nástěnky jednotlivých minitýmů. Pak nám zazvonilo a další schůzka utekla, stejně jako ty ostatní, jako voda. Příští schůzku vede Zuzka, jelikož dnes s námi nebyla paní učitelka Řípová a vše bylo v režii pana učitele Řípy a Jirky Vosyky. Zápis z této schůzky opět udělá Zuzka.

8. schůzka 12.4.2018

Připojili jsme se k akci Ukliďme svět, ukliďme Česko a vyrazili, vybaveni pytli a rukavicemi, do obce. Musíme říci, že oproti jiným letům odpadu nebylo tolik, ale našla se i místa, kde bylo co sbírat. Mezi nalezené rarity patřil určitě obraz, polštář a peřina a pak ještě další trochu nechutnosti.Sesbírali jsme 6 pytlů nepořádku, nejaktivnějším týmem byly Světlušky. Obec se postarala o odvoz pytlů. Naši akci si můžete najít na Mapě úklidů Ukliďme Česko.                                                          

Žádost o titul Ekoškola 2014

EKOKURZ 2018 - EXPEDICE NATURA VE STŘEVLIKU HEJNICE

„ Kdo si hraje – nezlobí!“
    Fakt, nezlobili. Hráli hru o přežití. Dostali letenky, sestavili sami ze sebe letadlo, ztroskotali, bojovali o přežití. Museli se postarat o zraněné kamarády, dešifrovat vzkaz psaný morseovkou, vyrobit kompas, zorientovat se v terénu, najít krabičku poslední záchrany a trochu jídla pro začátek.

   Naučili se dobře zamaskovat, střílet z luku, pár šikovných uzlů, postavit přístřešek, využívat čich, sluch a hmat, rozdělat oheň křesadlem, uvařit jídlo v kotlíku…….

  V tom všem jim pomáhali lektoři Tomáš, Láďa a Zuzka.
  Nejen při hře na trosečníky, ale i večer při společných hrách, dospěli ale k něčemu důležitému sami -

                                              ŽE JE PRÍMA BÝT TÝM A KAMARÁDI !

A na závěr několik „hlášek“ z tradičního nej- dotazníčku:

• ZÁŽITEK           - ztroskotání našeho letadla
                              - vázání uzlů
                              - střílení z luku
                              - válení sudů po louce
                              - chození boso v lese se zavázanýma očima
                              - vaření polévky v kotlíku

• JÍDLO                 - naše polévka z kotlíku   :-) 
• MÍSTO                - loukáááááááá
                               - Lázně Libverda
                               - vyhlídka Triangl

• AKTIVNÍ             - Lukáš
• ZLOBIVÝ            - Lukáš
• INFORMACE     - že pupeny lípy jsou mňam
                              - že plody tisu bez semen nejsou jedovaté
                              - že poznám žlunu podle hlasu

• NELÍBILO SE     - nemohlo se jíst na pokojích
                              - nesměli jsme používat zásuvky na pokojích
                              - že nebyly koupelny a toalety u pokojů, ale společné

• CO NA ZÁVĚR   - byl zábavnej program a sranda (DOMINIK)
                              - je tu krásná krajina (LÁĎA)
                              - líbilo se nám hrát si na trosečníky (VERČA)
                              - bylo to super (VOJTA)
                              - těším se na příští rok (ZUZKA, ANETA)
                              - mrzí mně, že jsme tu byli tak krátce, rád bych tu prozkoumal
                                každý kopec, údolí a louku (LUKÁŠ)

                                TAK ZAS PŘÍŠTĚ  (letušky Řípová a Líbalová)                              

                                                                NÁŠ EKOKURZ - 2017

  Tento školní rok nebyl cílem našeho poznávání tradiční Oldřichov v Hájích, ale Ekologické středisko SEVER v Horním    Maršově.
Čtyři dny jsme strávili v krásné přírodě okolí opravené barokní fary – DOTEKU.
Zkratka DOTEK znamená: Dům Obnovy Tradic, Ekologie a Kultury.

  Tradice, ekologie a kultura na nás dýchaly ze všech koutů: od budovy fary ze 17. století, přes starý kostel z roku 1608, historický hřbitov s hrobkou, lípy staré přes 400 let, sochy Jana Nepomuckého z roku 1717, přírodní zahradu s bylinkami, plodinami a starými stromy, až po tradiční podávaná jídla jako např. „hopdovody“. Toto vše obklopeno horami, loukami, lesy.

  Abychom se hned se vším seznámili, vyrazili jsme po obědě na „Maršovské hledačky“ , neboli questy.
Dle informací měly být hledačky fyzicky nenáročné, na projití měly stačit dvě hodiny.
První hledačku jsme stihli do večeře, druhá nám dala také zabrat.
No, ale trefili byste podle takovýchto instrukcí?
                             ……. na konci ulice přes louku a kravince k dominantě vesnice…….
   nebo                 ……. vrať se zpátky k bříze bílé, postůj chvíli na rozcestí,
                                     vychutnej si krásné chvíle neztratíš se, máš-li štěstí……
                             …… 50 kroků nahoru a pak hned vpravo, projdi se k šípku, vždyť je to zdrávo.
                                    Snad se ti nezkazí quest tento celý, když tam budou plůtky, tak jsi v…….(jeteli)….
                            ……. před první břízou se doleva dej, po 10 metrech ti bude hej…….
Když už jsme si mysleli, že poklad ve sklepě je na dosah, tak největší problém byl – najít sklep.
(Někteří jedinci skončili ve skladu zeleniny.)
Po tajuplných hledačkách jsme se podívali do starého kostela. Někteří z nás měli vůbec poprvé možnost usednout do dřevěných kostelních lavic. Paní učitelky si myslely, že nás to pro večer zklidní.
No… večerka byla.

  V úterý jsme měli program nazvaný: „Vodní a půdní biomonitoring“. Vyzbrojeni pomůckami včetně „vodobotokalhot“ jsme pátrali po organismech v Lysečinském potoce. A že jsme těch potvůrek nalovili! V miskách se to hemžilo larvami chrostíků, jepic, pošvatek, objevili jsme i blešivce a kamomila říčního. Odpolední půdní biomonitoring se ale změnil taky tak trochu ve vodní – pořádně jsme zmokli. Večer jsme si při čajíčku zdobili foukacími fixami trička – nápis EKOKURZ 2017- nesměl na žádném chybět.

  Středa - CELODEŇÁK . Někteří si dávali naději, že když v noci pršelo, tak se nepůjde. Vojta se pro jistotu nechal zamknout v pokoji, ale byl objeven a jít musel. Nelitoval on, ani nikdo z nás.
Přes Květnici na Rýchorskou boudu (kde nás chytly kroupy), pak Rýchorská studánka s opravdu utajenou vřetenovkou utajenou krkonošskou, Dvorský les a Sněžné domky zpět do Maršova.
Cesta plná výhledů, orchidejí, oveček, legrace. Pro zasmání pár citací: 
„Paní učitelko, mě buší srdce, že se mi snad zastaví“…. Odpověď starostlivé učitelky: „Hlavně aby se ti nezastavily nohy“. A opět důležitá informace pedagoga: „Teď jdeme Suchým dolem, ale bacha, ať neuklouznete, je tu strašně mokro!“ 
Dobrá nálada nám vydržela i večer při opékání nejen buřtů.


  Ve čtvrtek jsme se přesunuli do 11. století a pomocí zasloužených stříbrňáků se mohli postupně zase navracet zpět. Úkoly nebyly vždy snadné, ale dali jsme to.
Večer si paní učitelky myslely, že nás dostanou záludným úkolem:
nacvičit si divadelní představení na téma:  NÁŠ EKOKURZ.
My, posíleni horským vzduchem, jsme nacvičili hned představení tři a to v takové kvalitě, že i vážené pedagožky se smály tak, až jim tekly slzy.
Soutěž o nejlepší tričko a ohodnocení nejaktivnějších „účastníků zájezdu“ náš pobyt uzavřely.

  V pátek nás čekal už jen návrat domů.

AŤ  NÁM  NAŠE  SKVĚLÁ  PARTA  VYDRŽÍ!!!   A  PŘÍŠTÍ  ROK  OPĚT  NA  EKOKURZ !!!

 

 EKOKURZ  2016
 

  •  Opět pět úžasných dní! (noci byly slabší – alespoň to tvrdí pedagogický dozor)
  • Množství aktivit
  • Obohacení každého účastníka o spoustu dovedností a znalostí.

       (No schválně! Znáte, vy, co jste s námi nebyli, správné odpovědi?)

          • Znáš slovo, které symbolizuje všechny týmové hry?
         
Jak se nazývá přírodní rezervace, kterou jsme procházeli při celodenním výletu?
          • Z jaké hlavní horniny jsou skalní útvary jizerských hor?
          • Které šelmy se do našich hor zase vracejí?
          • Jak se nazývá jednoduchá píšťala pastýřů a z čeho se vyráběla?
          • Co se vyrábělo v mačkárně a podle čeho byste ji poznali?
          • Jak se říkalo saním pro svážení dřeva?
          • Jaký lov mohli vykonávat prostí lidé bez povolení vrchnosti?
             Jak se těmto lidem říkalo?
          • Kdo byli „pasíři“?
          • Znáš nějakého živočicha, ze kterého se dá
vyrobit červené barvivo?

CO NA EKOKURZ ŘEKLY DĚTI:

  • NEJ zážitek:      

          …  jak jsme šli bosky loukou v dešti …
          …  jak jsme šli se zavázanýma očima, drželi se lana a šli jsme do potoka … 
          …  jak jsme pekli housky …
          …  jak jsme vyráběli mýdlo a svíčky …
          …  celodenní výlet …

  • NEJ program:

          •  Výprava do paměti Jizerských hor
          •  Po stopách pastýřů
          •  Řemesla
          •  Týmové hry

  • NEJ informace:

          …  že čihař loví ptáky …
          …  že hucul je spíše pracovní kůň …
          …  že, když budu batikovat, tak si mám koupit barvu Duha a dát tam sůl …
          …  že si sojka nechává stříkat na sebe od mravenců kyselinu proti parazitům …
          …  že se píšťala pastýřů vyráběla ze dřeva černého bezu …
          …  jak jelení „sňatkový podvodník“ dokáže oblafnout jeleního alfa samce …
          …  že se do jogurtů dává červené barvivo z brouků …

  • NEJ místo v okolí:

          • Včelí stezka (příjemná procházka)
         
•  Vrchol Špičáku (hezký výhled)
         
•  Louka za ekocentrem (klídek)
         
•  Potok za ekocentrem (tajemně šumí)
         
•  Vyhlídka ze Skalního hradu (vidíme až za hranice)

  • NEJ hláška:

          - při celodeňáku:                 …  ty vado, já zhubnu ….
                                                           …  můj nejlepší kámoš je plochý kámen …
          - při slepé stezce:                 …  tady je zas nějakáááá  bažináááááá …
          - při rozdávání čokolády. …  každý si vezměte jednu…  Můžu dvě? …
          - při hře na soby:                 …  můžu bejt vocas? …
          - při ukázce:                          …  čakra miska, nebo tibetská miska, hlavně, že se do
                                                                ní dá dát ovesná kaše …
          - při návratu z výletu:        …  paní učitelko, mě je na zvracení ….  Tak, až se ti
                                                                bude chtít, tak se pořádně vyblej …
                                                               (dovětek 1:  chtělo se - alespoň 6x
                                                                                2: a nejen jemu )

  • NEJ aktivnější:                         byl:         VAŠEK !!!
  • NEJ zlobivec:                            byl:         my, co jsme tam byli,  to všichni víme ……

 
                                                          
           
 A CO NA ZÁVĚR PEDAGOGICKÝ DOZOR?

                               „TĚŠÍME SE NA BEZVA PARTU ZASE ZA ROK“           

                                                                        (p. uč. Řípová a Líbalová)

                                                        

EKOKURZ 2015

Na EKOKURZ  do OLDŘICHOVA v Hájích jezdíme každý rok, jezdíme rádi a s nadšením!      
Nejen, že si užijeme krásné přírody, kamarádů a zábavy, ale také něco nového zažijeme a něco nového se naučíme. 

OBOHATIT I OSTATNÍ, KTEŘÍ S NÁMI NEMOHLI ÚŽASNÝ TÝDEN V JIZERKÁCH PROŽÍT, MOHOU OTÁZKY A ODPOVĚDI „TESTÍKU“ Z NAŠEHO PROGRAMU.

 

1. Napiš a vysvětli zkratku názvu místa našeho pobytu
    • STŘEVLÍK  ( STŘedisko Ekologické Výchovy LIbereckého Kraje)
2. Napiš název železniční stanice, kde jsme měli přestoupit při celodenním výletu
    • RASPENAVA
3. a) Ve které obci se nachází církevní památka, kterou jsme navštívili?
    • HEJNICE
     b) Napiš název řeky, která touto obcí protéká
    • SMĚDÁ
    c) Jak se církevní památka nazývala?
    • BAZILIKA NAVŠTÍVENÍ PANNY MARIE 
    d) V jakém stavebním slohu je v současnosti dochována?
    • BAROKO
    e) Co je v ní zvláštního?
    • HLAVNÍ OLTÁŘ JE POUZE NAMALOVANÝ

 

4. a) Který skalní vrchol jsme zdolali? 
    • OŘEŠNÍK
    b) Jakou měl nadmořskou výšku?
    • 800 m n.m.
   
c) Do jaké chráněné oblasti patří?
    • NPR JIZERSKOHORSKÉ BUČINY
    d) Jakou rozlohu má tato chráněná oblast?
    • 27 km2

5. a) Uveď název vodopádu, který jsme obdivovali
    • ŠTOLPIŠSKÝ VODOPÁD
    b) Jaký druh sportu zde lze provozovat?
    • HOROLEZECTVÍ NA LEDOPÁDU

6. a) Jakou metodou barvení jsme barvili šátek,
    • BATIKOVÁNÍM
    b) Jakou metodu zdobení triček jsme se letos naučili?
    •TUPOVÁNÍ
7. a) Z jakého dřeva se vyrábí dýmky?
    • Z OLŠE
    b) Z jakého dřeva se vyrábí kytary?
    • Z JAVORU
8. a) Nejstarší strom na světě?
    • METHUSELAH–BOROVICE -  4846 LET, KALIFORNIE   
    b) Nejvyšší strom světa?
    • HYPERION-SEKVOJ -  115,6 M, KALIFORNIE
    c) Nejširší strom na světě?
    • ARBOL DEL TULE- CYPŘIŠ - PRŮMĚR KMENU 14,05 M, MEXIKO
9. Jakým termínem označujeme stopy ukazující na přítomnost živočicha v přírodě?
    • POBYTOVÁ ZNAMENÍ
10. a) Napiš celé jméno naší skvělé lektorky
    • LENKA KRÁLÍČKOVÁ
    b) Jakou přezdívku jsme jí vymysleli?
    • LASKAVÝ KRÁLÍK   

ZA NEJLEPŠÍ PROGRAM  JSME VYHODNOTILI:celodenní výlet    
      NEJ AKTIVITA CELÉHO TÝDNE: barvení šátků

      NEJLEPŠÍ JÍDLO smažený sýr
 

      NEJLEPŠÍ HLÁŠKY:                         
…vidělas někdy chodit vlka pomalu, když chce žrát?.....
• …v minulosti to měli lidi snazší. Neměli paštiku v igelitu…
• …žije tu kráva lesní…
• …já to dám, mámo, já zhubnu, já to dám…
• …ale, no tak…        

      NEJSILNĚJŠÍ ZÁŽITEK  

... vystoupání ke kříži, ...když spadl míč do   řeky, ...výstup na špičku skály,   ...výhled z Ořešníku,  …příběhy o těch, co zahynuli  ve skalách, …setkání s Lenkou, …když jsme lezli na Ořešník a zpátky


       KDO (CO) TĚ NEJVÍC PŘEKVAPIL(O)? 
…Adam K.,že krom toho, že je vtipný, je chytrý… lektor Tomáš… že jsme spaly s paní učitelkami…lektorka Lenka, že tu neměla být a byla… Tom (lektor), že všechno fotil…pokoj – byl moc hezký…nejvíc mě překvapil Vašek – je opravdu dobrý na přírodu…
…že tu jsme s jinou školou, takže nemáme tolik volnosti jako v minulých rocích…výhled z Ořešníku… bazilika panny Marie… Vašek, je borec na přírodu… úžasná farma se zvířaty, že je k nim přístup…
         

      CO SE TI NELÍBILO ?    …těstoviny    …polívky   …celodenní výlet
  …kuchyň   … že nás bylo hodně na pokoji…   … byla tu i jiná škola         

KTERÁ INFORMACE Z PROGRAMU TĚ ZAUJALA?
                        • že v litrové coca cole je 30 kostek cukru
• že sojka lítá k mraveništi a oni na ni stříkají kyselinu, která je zbaví parazitů
            • že liška může zadržet porod, když nejsou vhodné podmínky
                          • ten velkej a širokej strom       • liška jí trus po mláďatech
     • že sojka se chodí umývat do mraveniště            • informace o kouření
                 • kolik existuje barev     • že sojka si schovává jídlo a tak vysazuje stromy       

CHCEŠ NĚCO DODAT K POBYTU?
…..Je mi líto, že je to můj poslední ekokurz…   chybí televize…    že jsme nemohli jít ke koním čistit výběhy… líbil by se mi příště program o vodě…   bylo fajn, že jsme měli za lektorku Lenku…  každý rok je to tu super, ale příště chci být na pokoji č. 4, prosím!...
…měli bychom tu být raděj sami, jenom naše škola…  pozdější večerka by byla fajn….
…prodloužil bych pobyt na dva týdny…  chtěla bych mít více „vyráběcích“ programů…
…malinko víc osobního volna… bylo to fajn, akorát by se mohlo chodit navštěvovat na pokoje…  rád bych, aby na farmě bylo ještě víc zvířat….

 

    A závěrečná otázka: Chtěl/a bys jet příští rok zase? 

                 ….Ano, velice rád…..     ….Kdybych mohl jet, dokonce bych i jedl!....
      …. Jasně že jo…        ….Anooo! ….      ….Příští rok je diskotéka na mě…..
      .…Chtěla bych jet, ale bohužel už to nejde…končím ZŠ..Je to jedna z věcí,
                která mi bude vážně chybět. Byly to nejlepší výlety ze všech…..
                         

   

 

 

 

Zpráva z návštěvy Úřadu Městyse Bezno

 

Dne 5. 2. 2015 jsme byli s Ekotýmem za panem starostou Bezna, kterého jsme šli informovat o výsledcích auditu ZŠ a MŠ Václava Vaňka Bezno k získání titulu „Ekoškola“.

Pan starosta nás mile přivítal a my jsme mu podávali naše informace. Přitom se každá skupina Ekotýmu představila a uvedla, co je její náplní činnosti : Zelenáči - péče o přostředí školy, Světlušky - péče o energetickou oblast školy, Vodníci - péče a kontrola hospodaření s vodou ve škole a Popeláři - péče a hospodaření s odpadem.

Na konci návštěvy se členka skupiny Zelenáčů Eliška Spejchlíková s panem starostou dohodla, že za dva týdny se znovu dostaví na úřad a výsledky auditu ZŠ a MŠ Václava Vaňka Bezno o získání titulu „Ekoškola“ vyhlásí do místního rozhlasu, aby o něm byli uvědoměni všichni občané.

 

Zapsal: Ladislav Spejchlík (Světlušky)

Dne: 9. 2. 2015

           

 


   

 

PROJEKT VODA SPOJUJE

 

22. dubna jsme odeslali zprávu k mezinárodnímu projektu, který v ČR garantuje sdružení Tereza. Na projektu pracovaly třídy 2., 4.B., 6. a 7. Jako téma jsme si zvolili: Bezenský rybník a jeho význam pro obec.

Co jsme se o našem rybníku dozvěděli, co jsme vyzkoumali a zaznamenali …………….

 

☺ Rybník leží v nadmořské výšce 288 m.n.mořem.

☺ Jeho rozloha je cca 6000m², obvod je 300m a průměrná hloubka 1 m.

☺ První zmínka o rybníku, „kalu“ v historických kronikách je z roku 1654.

☺ Jde o tzv. nebeský rybník, protože získává vodu převážně z dešťových srážek.

☺ Nájemcem rybníka v současnosti je Rybářské sdružení Bezno – Sovínky, které o rybník pečuje.

☺ Bylo sem vysazeno kolem 20 druhů ryb.

☺ Kromě ryb zde žije mnoho dalších živočichů, bezobratlých i obratlovců.

☺ Z provedených rozborů vody vyplývá, že v ní je dostatek kyslíku pro život, neobsahuje dusičnany ani močovinu, je slabě zásaditá – celkově má dobrou kvalitu.

☺ Z vodních rostlin jsou nápadné a krásné lekníny bělostné a kosatce žluté, po obvodu roste spousta orobince, břehy zpevňují keře a stromy.

☺ Vzhledem k tomu, že je to jediná vodní plocha v Bezně, měli bychom si jí vážit a pečovat o ni, protože je to domov spousty organismů a okolí je vhodné jako odpočinková zóna pro obyvatele Bezna.

Informace o tom, jak náš projekt probíhal, najdete na informačních panelech v pavilonu P4 naší školy a ve vitríně přímo u rybníka.

  

Výlet do Jíčína

 

Dne 24.10. 2013 v 7,30 jsme jeli z bezenského parkoviště podívat se do 4. základní  školy v Jičíně na jejich zahradu.

Přibližně v 8.30 jsme dorazili k místní škole. Tam jsme se přivítali s panem učitelem Kynčlem, který nás provedl jejich zahradou. Před školou mají dřevěné lavičky, které jsou chráněny různými stromy. Ve velkém atriu mají studnu, ekopast, ve které jsme viděli čolka. Naproti mají Keltský kalendář se stromy, které náleží každému znamení v zvěrokruhu. („ Nó vše nebudu psát, protože je toho hodně “.).

Celá prohlídka trvala asi 2 hodiny.

Nejvíce se mi líbilo:

  • Hřbitov odpadků – byly zde cedulky s různými názvy odpadků a jak dlouho se bude konkrétní odpad rozkládat
  • Jezuitský sklep – starý sklep, kde byly dříve, za života Jezuitů, uloženy potraviny. Pan učitel nám říkal, že v létě za parna je tu příjemný chládek a v zimě teplo.
  • Jezírko – líbilo se mi, protože bylo úžasně zarostlé vodními rostlinami, tak jako v přírodě. Také se mi líbilo proto, že zde žilo velké množství živočichů (bahenky, znakoplavky ).

 

Po skončení návštěvy školy jsme přišli na jičínské náměstí, kde jsme dostali 30 minutový rozchod. Každý mohl jít podle svého uvážení. Já jsem si byl koupit na památku pohled Jičína se zajímavostmi jeho okolí. Potom jsme nasedli do autobusu a ve 12.05 hod jsme přijeli zpět do Bezna.

 

                            

 

 

 

                                 

 

Fotogalerie

Ekokurz 2015 - celodenní výprava

EKOŠKOLA 17. 1. 2016

Akce 2. 1. 2015